zoekmotorenoptimalisatie

26/6/2017

Zoekmotorenoptimalisatie is heel hard geëvolueerd. Wat vroeger beloond werd en werkte, wordt nu afgestraft.
Met deze tips willen wij je op de hoogte houden van de do’s en don’ts om je website te optimaliseren voor zoekmachines (lees Google).

vergeet seo keywords (trefwoorden)

Vroeger hielden zoekmachines rekening met de trefwoorden die voor een pagina werden ingegeven. Omdat er teveel misbruik werd gemaakt van de trefwoorden of omdat ze bewust verkeerd werden ingegeven, houdt google niet langer rekening met trefwoorden.
Het heeft dus geen zin meer om trefwoorden in te geven voor iedere webpagina.


besteed aandacht aan de korte omschrijving

De korte omschrijving (ook wel korte tekst, seo tekst of meta tekst genoemd) van een pagina blijft wel erg belangrijk voor zoekmachines.
Maar het is zeker geen goede zaak om als korte omschrijving de eerste paragraaf van de bodytekst te kopiëren.
Het is juist belangrijk dat je goed nadenkt over de korte omschrijving:

  • bepaal en beschrijf de kernboodschap van je pagina
  • neem waar mogelijke een call to action op in de korte omschrijving zoals: ontdek meer over, lees meer over, reserveer, schrijf in, bestel tickets, contacteer ons …

"Goed scoren in zoekmachines vraagt tijd en het werk is nooit gedaan, want het is belangrijk om de inhoud van je website regelmatig te updaten."

Je pagina in blokken opdelen en rustpunten maken dmv beeld en 'quotes', maakt het dan weer aangenamer lezen voor je surfers


vergeet de url niet!

Indien je via het cms van je website, zelf een url voor een pagina kan ingeven: zeker doen! De zoekmachines houden wel rekening met woorden in de url voorkomen, op voorwaarde dat ze overeenstemmen met de inhoud in je website. 
Lees bv de url van deze pagina: www.zap.be/seo/zoekmotoren-optimalisatie, waarbij je een spatie vervangt door een koppelteken.

teksten schrijven

Besteed evenveel aandacht aan de manier waarop je je teksten schrijft. Veel belangrijker voor zoekmotoren optimalisatie dan trefwoorden zijn goed geschreven en concrete teksten.

  • voeg een titel aan de pagina toe waaruit de surfer kan afleiden waarover de pagina gaat
  • gebruik woorden die relevant zijn voor je doelpubliek.
  • gebruik korte paragrafen van 2 à 4 zinnen i.p.v. lange doorlopende tekst
  • plaats een titel boven de paragrafen
  • gebruik waar mogelijk opsommingen met bullets

Goed scoren in zoekmachines vraagt veel tijd. En het werk is nooit gedaan, want het is belangrijk om de inhoud van je website regelmatig te updaten.


linken en delen

  • maak een pagina deelbaar op social media
  • leg interne links naar verwante inhoud op andere pagina’s in de website
  • geef een goede omschrijving aan links en integreer links in je zinnen.
    Het is dus beter een link te leggen op websites van zap all people dan op de woorden klik hier.

Bovenstaande tips garanderen niet dat jouw site helemaal bovenaan zal staan in de zoekresultaten van zoekmachines. Maar je kan er op deze manier wel zelf voor zorgen dat je website op de best mogelijke manier wordt opgenomen in zoekmachines.

Goed scoren in zoekmachines vraagt dus veel tijd. En het werk is nooit gedaan, want het is belangrijk om de inhoud van je website regelmatig te updaten.

Heb je nog vragen: het zapteam staat voor je klaar, aarzel niet ons te contacteren.

Wil je bv gevonden worden met 'coworking' dan moet je pagina de tekst ‘coworking’ frequenter bevatten dan samenwerken en coworken. Maar samenwerken en coworken moeten ook verschijnen op de pagina want ze houden verband met elkaar. Heb je dit slechts op 1 pagina en enkel in je tekst (niet in url en titel), dan is dit trefwoord niet belangrijk genoeg voor zoekrobots.